Saturday 27 April 2013

PeNgorbaNaN : Lilin atau Cahaya?!

Lilin..membakar diri untuk menerangi orng lain..
Besar bukan pengorbanan si Lilin. Kadang-kadang ramai yg menggunakan ungkapan ini untuk menggambarkan sebuah pengorbanan yang sungguh besar sehingga sanggup mengabaikan diri sendiri. Adakah ini tindakan owg yang betol2 berhati mulia atau tindakan orang yang tidak sedar akan kesilapannya?
Setelah melakukan perngorbanan dan cair begitu saja,adakah owg akan menghargai dan mengenang jasa si Lilin?? Tidak bukan...
Tidakkah kita akan 'cair' dan 'lemah' jika sering 'membakar' diri untuk kesenangan owg lain...? Bagaimana pula dengan kesenangan diri kita?? we give aLL da best to da otHers,,but waT we get at last..?

Mengapa kita perlu menjadi Lilin yang membakar diri sekiranya kita mampu menjadi Cahaya?
kata-kata ni aku petik daripada seorang insan yang ku anggap abg sendiri.. seorang insan yang banyak memberikan inspirasi..

"JGN jd lilin tp jadikan dirimu cahaya ,semakin banyak cahaya yg mahu dipancarkan, maka semakin kuat cahaya yg perlu dlm diri mu. sesiapa yg memberi cahaya,ia mendpt cahaya,sesiapa yg memberi cinta akan mendapat cinta,itulah hukum dunia yg berpusing dlm bulatan takdir Allah"..- Abg Dean-

Renung-renungkan :)

No comments:

Post a Comment